lördag 21 juli 2012

Skatter som gömmer dig på vinden...


I vårt hus har vi flera snedgarderober, eller kattvindar som jag säger.
Små skrymslen som man kan älska i gamla hus. 
En kattvind har blivit badrum, en annan gästrum, en tredje klädgarderob.
Men den fjärde har tills alldeles nyligen fått vara bara en skräpgömma.
Nu under försommaren bestämde vi oss för att fräscha upp detta bortglömda skrymsle, så man när man går in där inte vill vända och gå ut direkt. Eller åtminstone få plats att gå in, så mycket skräp man har! 

Vi bestämde oss för att utrymma och måla väggar och taket vitt.
En spånskiva i taket var lite ful av gamla fuktfläckar, och vi beslöt oss för att byta ut den.
Och vad gömde sig inte där under utan på de vackra gamla timmerstockarna satt det såklart tidningspapper.


 Allers Familj-journal, en tidning med anor...



Eller en Svenska Dagbladet från 1907...

Tänk vilken skatt.
Att något så simpelt som smutsigt gammalt tidningspapper kan få mig så himla glad! Det är det här som är tjusningen med gamla hus, man vet aldrig vad som döljer sig under alla lager. Nu har vi låtit det vara, satt på en ny spånskiva över och gömt det på nytt till nästa husägares stor glädje!

2 kommentarer:

  1. Sicken skatt! Förra året köpte Martin Allers Familje-journals årsbok från 1906 på ett loppis. Som jag dessutom var på. Inte märkte jag något. Mysko...

    SvaraRadera
  2. Gamla hus är fulla av dolda skatter och hemligheter... Yeej säger jag!

    SvaraRadera