lördag 6 juli 2013

Sommar sommar sommar

Sommar.
Smaka på ordet.
Sommar.
Genast får iallafall jag upp en mängd olika bilder i huvudet.
Sol.
Värme.
Strand.
Och den bild som dominerar mest i mitt huvud; massa tid för läsning!

Sommaren är den tid på året jag läser allra mest.
Böckerna avlöser varandra med bara ett par dagars mellanrum.
Tar igen det jag inte hunnit med under året.
Betar av den långa lååånga listan på allt jag vill läsa.
Vissa böcker visar sig vara en besvikelse, som den här:
Jag gillade verkligen hennes förra feel-good roman Vickys vintagebutik, men den här...näe vilket dravel.
En som dock överraskade var den här:
Läste hennes Nu vill jag sjunga dig milda sånger för att par år sedan och älskade den. Men nu när jag satte tänderna i den här boken så hade jag glömt på vilket fantastiskt vackert sätt hon beskriver saker.
Det är så lågmäld och finstämt att man oväntat blir berörd ända in i själen.

Nu ger jag mig i kast med några deckare med, och läser nu del 1 av Ann Rosman. Fick med mig del 2 i pocket när jag var i Kambodja i vintras och gillade den verkligen. Dock var det några frågetecken kring personerna som jag hoppas nu ska rätas ut när jag börjar från början.
Gillar att hon väver in historiska bitar i texten, så det blir två parallella berättelser som fint vävs ihop till en gemensam.

Vad läser ni i sommar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar